مهربانستان

در حال حاضر اینجا دفتریست که مَسندی شده تا نگاره‌های من ثبت شوند!

مهربانستان

در حال حاضر اینجا دفتریست که مَسندی شده تا نگاره‌های من ثبت شوند!

مهربانم آرزوست!...

چهار ذکر قرآنی برای چهار گرفتاری

يكشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

امام صادق فرمود:

من تعجب میکنم از چهار نفر که تو گرفتاری ها به چهارتا ذکر پناه نمیبرن

تو قرآن خود خدا این اذکار رو داده

تعجب میکنم از کسی که نگرانی و خوف داره [ترس داره] چرا نمیگه حسبنا الله و نعم الوکیل (خدا ما رو بسه و وکالتمون با خداست) این رو بگه خدا نگرانی شو برطرف میکنه

اگر غم و غصه داره بگه: لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین که تو قرآن خدا اینو فرموده، برا حضرت یونس. اگر این رو بگه خدا میفرماید: که ما غم رو ازش برطرف میکنیم

اگر دچار رفقایی شده، دچار یه کسانی شده که ممکنه براش یه نقشه ای بکشن دورش بزن اونو، مکر و حیله ای براش بکار ببرن، امام صادق فرمود که این ذکر بگه: و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد. اگر این رو بگه خداوند متعال اون مکر و حیله ی دیگرانو ازش بر میداره

و چهارم اگر کسی دنیای حلال رو میخواد بگه: ماشاء الله و لاقوه الا بالله که این رو تو قرآن داره که اگه این رو بگه خدا براش فراهم میکنه

استاد عالی

 

متن روایت از کتاب الخصال

العجب لمن یفزع من أربعه کیف لا یفزع «*» إلی أربعه

«43»- حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَمَاعَهٌ مِنْ مَشَایِخِنَا مِنْهُمْ أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السّلام

قَالَ: عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی أَرْبَعٍ عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ (1)

وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ (2)

وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُکِرَ بِهِ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ وَ تَقَدَّسَ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا (3)

وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ اسْمُهُ یَقُولُ بِعَقِبِهَا إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسی رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ (4) وَ عَسَی مُوجِبَهٌ. (5).

ترجمه کتاب خصال شیخ صدوق

(485) شگفتا از آنکه از چهار چیز مى‌ترسد به چهار چیز پناه نمى‌برد

- امام صادق گفته: «در شگفتم از آنکه از چهار چیز مى‌ترسد به چهار چیز پناه نمى‌برد!. در تعجب هستم از آنکه از دشمن مى‌هراسد، چرا به گفتار خدا پناه نمى‌برد؟ که گفته: «خدا ما را بسنده است و نیکو وکیلى‌ست».

زیرا دیدم خدا در پس آن گفته: «با بهره‌مندى و فزونى خدا بازگشتند، بدى بدیشان نرسید. در شگفت هستم از آنکه اندوهناک است، چرا به گفتار خدا پناه نمى‌برد؟ که گفته:

«لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ‌»

. چون دیدم که خدا از پس آن گفته: «خواهش وى را برآوردیم و از اندوه رهایش دادیم نیز مى‌رهانیم گروندگان را». در شگفت هستم از آنکه گرفتار بد اندیش است چرا به خدا پناه نمى‌برد؟ که گفته: برگزار کردم کار خویش را به خدا زیرا خدا به بندگان بیناست». از آن جهت که دیدم خدا از پس آن گفته: «او را از بدیهایى که در باره وى اندیشه داشتند نگاه داشت».

در عجب هستم از آنکه خواستار جهان و آسایش آن است، چرا بگفته خدا پناه نمى‌برد؟ که گفته: «هر چه خواهد همان است، نیرویى جز به یارى خدا نیست». زیرا دیدم که خدا از پس آن گفته:

«اگر چه مى‌بینى اکنون توانگرى و فرزند من از تو کمتر است، امید است که خدا بهتر از باغ توبه‌ من دهد» امید است در جمله مفید اثبات است.


  1. آل عمران 174
  2. الانبیاء 87
  3. غافر 44
  4. الکهف 39
  5. یعنی کلمه «عسی» فی الآیه للایجاب و الاثبات لا للترجّی أو الاشفاق. و الظاهر أنه من کلام المصنّف.
  • ۰۰/۰۳/۰۹
  • ۲۴۵ نمایش | میـMiRـرزا

حدیث

نظرات (۰)

نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مهربانستان
آخرین نظرات