مهربانستان

در حال حاضر اینجا دفتریست که مَسندی شده تا نگاره‌های من ثبت شوند!

مهربانستان

در حال حاضر اینجا دفتریست که مَسندی شده تا نگاره‌های من ثبت شوند!

مهربانم آرزوست!...

بی‌پرده با هویدا - 3

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

در [بی‌پرده با هویدا - 2] این سوال را مطرح شد که چرا هویدا چند ماه مانده به سقوط پهلوی توسط شخص شاه روانه زندان میشه؟

پاسخ این بود که طرحی به شاه دادند با این هدف که شاه سران فساد و ظلم را پاکسازی کند تا مردم آرام شوند و جلوی سقوط نظام گرفته شود.

دو شخصیت مهم به زندان رفتن، هویدا بعنوان نماد فساد مالی و اداری، نصیری رئیس ساواک بعنوان نماد خشونت، جالب اینکه هویدا با تماس تلفنی محمدرضا از بازداشت آگاه شد و شاه از او دلجویی کرد.

میلانی در کتاب خود اشاره میکند: هنگام فرار شاه و فرح از ایران آنها سگ شخصی خود را با هواپیما بردند اما هویدا در زندان ماند.

این فیلم بخشی از مصاحبه مشهور کریستین اوکرانت با امیرعباس هویدا در زندانی است که رضاخان ساخته بود بعدها خواهم نوشت که چرا این زندان قصر نام یافت!

مدتی بعد هویدا به خلخالی انتقاد میکند که سلولهای زندان تنگ و بسته است و خلخالی به طعنه پاسخ میدهد این زندانها را خودتان ساخته اید.

در مصاحبه، خبری از گل اُرکیده و پیپ همیشه روشن هویدا نیست، او با زبان فرانسه با خبرنگار صحبت میکند همراهان انقلابی خبرنگار از قبل چندین بار تذکر داده بودند که نباید رمزآلود گفتگو کنند، زیرا هویدا دوستان زیادی در فرانسه داشت و بسیاری معتقد بودند او در زندان برای آنها پیام مخابره کرده است. بارها در مصاحبه سر خود را تکان میدهد و میگوید: بهتر است "قربانی" ساکت بماند.

نهایتا اینکه تاریخ زنده و موجود است، تحریف تاریخ در دنیای مدرن با وجود این همه سند و مدرک از معجزات شبکه های ماهواره ای نظیر من و تو است.

هویدای قهرمان امروز، یکی از نمادهای فساد در دوره پهلوی بود که قربانی بقای شاه شد در حالیکه تک تک سران مملکت در رده نخست وزیری از کشور گریختند، هویدا تنها شخصیتی بود که به لطف شاه به دست انقلابی ها افتاد.

علیرضا زادبر با کمی اضافات

  • ۹۷/۱۰/۰۳
  • ۵۲۰ نمایش | میـMiRـرزا

امام خامنه ای

امام خمینی

انقلاب اسلامی

تاریخ

هویدا

نظرات (۰)

نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مهربانستان
آخرین نظرات