مهربانستان

در حال حاضر اینجا دفتریست که مَسندی شده تا نگاره‌های من ثبت شوند!

مهربانستان

در حال حاضر اینجا دفتریست که مَسندی شده تا نگاره‌های من ثبت شوند!

مهربانم آرزوست!...

بودجه نهادهای فرهنگی و مذهبی

يكشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

بر این بودجه بایست گریست

در این شبهه که در فضای مجازی منتشر شده، طراح شبهه با برجسته سازی و تحریف عامدانه بودجه ۹۷ به مقایسه مغرضانه ی بودجه برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی با بودجه وزارتخانه ها پرداخته است. با توجه به طولانی بودن شبهه از ذکر آن معذوریم

پاسخ اجمالی

جمع کل بودجه این 13 نهاد، مبلغ 2250 میلیارد تومان است در حالی که کل بودجه عمومی دولت 425000 میلیارد تومان است. یعنی سهم این نهاد‌ها از بودجه عمومی دولت فقط حدود نیم درصد است. یعنی ما نباید برای نهاد‌های فرهنگی کشور نیم درصد هزینه کنیم؟ هر چند ممکن است انتقاداتی به برخی از این نهاد‌ها هم داشته باشیم.

پاسخ تفصیلی

بودجه این 13 نهاد فرهنگی حدود یک پنجم اختلاس صندوق فرهنگیان است. یعنی با رقم اختلاس صندوق فرهنگیان می‌توان بودجه 5 سال این موسسات را تامین کرد!

انتشار دهندگان این موج تخریبی با ردیف کردن بودجه تعدادی از ادارات و سپس مقایسه آن با بودجه این نهاد‌ها فریاد وا مردما سر داده و این سوال را مطرح می‌کنند که چرا بودجه نهاد‌های فرهنگی صرف فقرا نمی‌شود! به این قسمت متن شبهه و دروغ شب یلدایی توجه کنید:

«عجیب‌تر اینکه بودجه "جامعه المصطفی" بیشتر از بودجه وزارت کار و رفاه به علاوه بودجه وزارت راه وشهرسازی و به علاوه بودجه سازمان غذا و دارو است».

اولاً اعداد مربوط به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی به صورت ناشیانه‌ای دستکاری شده و کمتر از میزان واقعی اعلام شده است! مثلا بودجه ارگان‌های دولتی را اینگونه نشان می‌دهد که بسیار کمتر از میزان واقعی است:

  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 162 میلیارد تومان (صفحه 586)
  • سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با 260 میلیارد تومان (صفحه 174)
  • سازمان غذا و دارو با 33 میلیارد تومان (صفحه 529)
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت با 97 میلیارد تومان (صفحه 529)
  • و ...

اما ارقام مندرج در بودجه اعلامی دولت بسیار بیشتر از رقم‌های فوق است. ببینید:

  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بودجه رقم 1707 میلیارد تومان
  • سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 359 میلیارد تومان
  • سازمان غذا و دارو با 183 میلیارد تومان
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت 232 میلیارد تومان
  • و ...

ثانیا بر اساس لایحه بودجه دولت فقط رقم بودجه هزینه‌ای (و نه کل بودجه) وزارت تعاون، میراث فرهنگی و سازمان غذا و دارو برابر 2250  میلیارد تومان است که برابر بودجه 13 نهاد فرهنگی مورد اشاره است!

نکته جالب دیگر اینکه حقوق و دستمزد پرسنل وزارتخانه‌ها جدا از بودجه هزینه‌ای آن‌ها است. مثلا باید هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان وزارت تعاون را به رقم بودجه هزینه‌ای آن که 1707 میلیارد تومان است اضافه کنیم تا کل بودجه آن حاصل شود در نتیجه رقم بودجه اصلی وزارت تعاون بسیار بیشتر از عدد 1707 میلیارد تومان خواهد شد. (بسیار دقت فرمایید)

کارکرد بیشتر از مجموعه های فرهنگی مثل جامعه المصطفی العالمیه از وظایف اصلی و تخصصی وزارت ارشاد و دولتمردان محترم است که در راستای چابک سازی و ارتقاء کیفیت و به نهادی تخصصی واگذار شده است. که صد البته اتخاذ این سیاست موجب کارآمدی بیشتر شده است.

تحریف عامدانه در مورد اعتبار هزینه ای سازمان های مذهبی در آستانه تقدیم بودجه توسط دولت به مجلس موضوعی جدید نیست. این تکنیک نخ نما با شبهات دلفینی هرساله در زمان تقدیم بودجه مطرح میشود.

باید به مظلومیت فرهنگ در مملکتی که پر از گنجینه‌های فرهنگی است گریست

  • ۹۷/۱۰/۰۲
  • ۳۴۷ نمایش | میـMiRـرزا

انقلاب اسلامی

شبهه

نظرات (۰)

نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مهربانستان
آخرین نظرات